Lärande för hållbar utveckling
Ett av förskolans och skolans viktiga uppdrag är att få barnen och eleverna att förstå vad som menas med en social, ekonomisk och ekologisk hållbar utveckling. Hur kan förskolor och skolor arbeta med detta? Syftet med denna sida är att den ska vara ett stöd för pedagoger och skolledare i jobbet med att skapa bra undervisning kring hållbar utveckling.
Malin vill rädda planeten med hållbar livsstil och undervisning
Malin Halldin, naturpedagog på Örebro naturskola, brinner för hållbar utveckling och att den ska genomsyra undervisningen i förskola och skola. Verksamheterna är en nyckel för att barn och elever får handlingskompetens till att klara frågor som vi vuxna inte riktigt klarat av. Barnen och eleverna kan skolas in i ett annat tänk, ett mer hållbart sådant.
– Jag vill helst inte komma med pekpinnar utan inser att alla har olika förutsättningar i detta arbete. Men alla kan göra något och det måste vi utgå från. Sen tror jag det är viktigt att ingjuta hopp, att eleverna får en framtidstro.
Lärare är förebilder och behöver vara ett föredöme i dessa frågor. För att undervisningen ska bli trovärdig behöver läraren visa hur man gör. Malin själv cyklar mycket både i arbete och privat, kör elbil, odlar och handlar ekologiskt samt flyger ytterst sparsamt.
– Att leva som man lär är viktigt! Att människan vill göra gott är jag säker på. Vi är visserligen lite bekväma men det är viktigt att ställa sig frågan: Vad kan jag göra?
– Förskolor och skolor kan också göra mycket. Det handlar om att göra barnen och eleverna medvetna och anpassa arbetet efter deras intressen för att skapa engagemang. Att börja med maten och närområdet är ofta en bra ingång.
Malins tips till förskolor/skolor för att komma igång med arbetet med hållbarhet
- Gör en plan för verksamheten, ställ frågor: var står vi nu? Skapa medvetenhet.
- Ta tid till arbete med hållbar utveckling – våga välja bort andra saker, prioritera.
- Få med hela verksamheten på tåget – det räcker inte bara att några eldsjälar driver arbetet.
- Starta ett konkret arbete som inte bara finns på papper. Involvera eleverna mycket.
- Jobba till exempel med maten, där det finns många beröringspunkter i många ämnen och där det finns ett stort engagemang.
- Jobba ämnesövergripande.
- Var medveten om förändringar tar tid.
- Jobba gärna med ekosystemtjänster och skapa handlingskompetens genom att utgå från den egna förskolan/skolan och vad som kan göras där.
Artiklar på Pedagog Örebro - få tips hur du kan arbeta med hållbarhet i undervisningen
Hållbar utveckling i fokus för OP-skolans nior
Hållbarhetsarbetet på Rynningeåsens förskola gav fin utmärkelse
Förskolan Galaxen vill gå på djupet i hållbarhetsfrågorna
Månadens forskare: Johanna Björklund
Hållbarhetsveckor med fokus på förändring tillsammans på Karolinska gymnasiet
Forskning om ungas klimatoro
Maria Ojala, docent i psykologi vid Örebro universitet, har forskat om klimatångest och oro och har sett att det är vanligt förekommande bland unga – något vi i förskola och skola behöver lära oss att hantera.
Marias forskning pekar på att unga har olika strategier för att hantera detta, till exempel att förneka allvaret, hitta problemfokuserade strategier (söka information, planera och genomföra) eller meningsfokuserade strategier (skapa positiva känslor och hopp).
Utifrån detta lyfter Maria några strategier lärare kan använda i sin undervisning och i mötet med eleverna.
- Ge tillgång till utförlig information som är backad av fakta och forskning.
- Lyssna, ta på allvar och ge utrymme att diskutera oron för klimatet.
- Ge specifik och konkret information om vad man själv kan göra för att bidra till att bekämpa klimatförändringarna.
- Visa på vad man kan göra som medborgare och ge utrymme för kollektivt handlande.
- Se till att beskriva alternativa klimatvänliga handlingar som något positivt och uppmuntra positiva känslor.
- Att uppmuntra meningsfokuserad strategier – perspektivtagande och tilltro. Att exempelvis i skolan ha övningar där elever lär sig att hantera komplexa problem.
- Forskning visar att inte minst unga har väldigt fragmentariska och mörka bilder av framtiden. Dessa behöver diskuteras och granskas kritiskt.
Missa inte bloggen "Framtiden kan inte vänta längre" där Jonas Edlund beskriver sitt arbete med lärande för hållbar utveckling. Inläggen i bloggen vill erbjuda dig som lärare hopp, energi och verktyg för att ge eleverna den levande planet de har rätt till. Klicka här för att komma till bloggen!
2023-08-16: Teach for Sweden har publicerat en artikel om Jonas Edlunds arbete.
Senast uppdaterad:
Publicerad:
Tack för ditt svar!
Berätta gärna vad vi kan göra bättre på den här sidan för att förbättra webbplatsen! Vi har ingen möjlighet att svara, men dina synpunkter är värdefulla för oss. Tänk på att inte skicka in personuppgifter. Om du vill ha svar på en fråga kan du istället använda formuläret ”Lämna en synpunkt”.
Om du ändå skickar in personuppgifter via detta formulär hanteras uppgifterna av Kommunstyrelsen och kan eventuellt lämnas vidare till annan verksamhet inom Örebro kommun i syfte att förbättra vår service.
Här hittar du mer information om hur vi hanterar personuppgifter.
Tack för ditt svar!
Du har nu hjälpt oss att förbättra våra webbplatser.