Intervjuserien Skicka vidare!
Här uppmärksammar vi regelbundet en av våra kollegor! Enligt det klassiska skicka-vidare-konceptet, kommer varje pedagog som intervjuas ställa frågor till en kollega, någonstans i kommunen. Frågorna vidarebefordras av oss och sidan fylls efterhand av en mängd pedagogporträtt. Bara att vara på tå – nästa gång kan det vara din tur att skicka vidare!

Nigar Balash-zada
Modersmålslärare på Enheten för flerspråkighet
– Det är inte alla som vet vad modersmålsundervisning innebär. Vad vill du berätta för dem om ditt uppdrag?
– Du är förhållandevis ny i din roll som modersmålslärare. Kan du berätta om den mest positiva lärdomen som du gjort under ditt första läsår i yrket?
– Vad skulle du vilja säga till de elever som funderar på att börja läsa modersmål, men som ännu inte bestämt sig för att börja med ämnet?
Sara Tärnqvist
Enhetschef Enheten för flerspråkighet
– Du har tidigare erfarenhet av att arbeta som rektor i olika kommuner. Vilka utmaningar ser du i din nuvarande roll jämfört med rektorsrollen?
– Vad är det absolut roligaste i ditt uppdrag?
– Om du fick välja att göra precis vad som helst, vad skulle underlätta ditt jobb men också våra elevers förutsättningar till att lyckas bättre i skolan?
Marika Örtqvist
Enhetschef Resursstöd
– Utifrån dina/era erfarenheter, vad tycker du att skolor generellt behöver göra annorlunda eller bättre för att förebygga problematisk frånvaro hos elever?
–Vilka tecken eller signaler tycker du att skolpersonal bör vara särskilt uppmärksam på i ett tidigt skede för att kunna fånga upp elever i riskzonen för problematisk frånvaro?
–På vilket sätt arbetar familjecentraler idag gällande tidiga insatser ur ett förebyggande och främjande perspektiv?
Mokhtar Bennis
Verksamhetschef Gymnasieskola
– Vidarebefordrad fråga, från Christina Waigel och Jens Murstam: "Vi ser ett behov av fler alternativa vägar för 'våra elever' [elever med särskilda behov och anpassat stöd] på gymnasiet. I dagsläget finns det exempelvis bara en anpassad samhällsvetenskaplig utbildning för elever med autism. Hur tänker du kring det?"
– Vilken blir den största förändringen för gymnasieeleverna när gymnasiereformen 2025 införs?
– Vad har du för förväntningar på reformen?
Mia Aversjö
Verksamhetschef Grundskola
– Hur resonerar du kring den ökning vi ser av elever med NPF-diagnoser och svårigheter att överhuvudtaget ta sig till skolan trots anpassningar?
– Vi ser ett behov av en arena för att möta andra aktörer/professioner. Hur kan kommunen bidra till att möjliggöra detta?
– Vi ser ett behov av fler alternativa vägar för ”våra elever” på gymnasiet. I dagsläget finns det exempelvis bara en anpassad samhällsvetenskaplig utbildning för elever med autism. Hur tänker du kring det?
Jens Murstam och Christina Waigel
Speciallärare respektive lärare på Almby skola
– Hur skulle ni beskriva er stödverksamhet på skolan?
– Vad är de största utmaningarna ni ser nu och framåt i relation till elevers behov av extra stöd?
– Vad för positiva upplevelser tar ni med er hem efter en vecka på jobbet?
Mia Axinge
Skrivhandledare, Örebro universitetsbibliotek
– Vad innebär det att vara skrivhandledare
– Vad är det roligaste med ditt jobb?
– Vad vill du skicka med för tips till oss lärare i gymnasieskolan för att få eleverna så väl förberedda som möjligt för vidare studier?

Daniel Melin
Ida-Maria Gelinder
Lärare, Virginska gymnasiet
– Vad är det bästa med att arbeta på gymnasiet?
– Du har ju tidigare jobbat på högstadiet. Hur skiljer sig mentorsskapet åt mellan högstadiet och gymnasiet?
– Som undervisande lärare, arbetar du mest självständigt eller samarbetar du med kollegor i andra ämnen, exempelvis genom temaarbeten?

Daniel Melin
Daniel Melin
Lärare, Gumaeliusskolan
– Vad tycker du är det bästa med att vara lärare?
– Vilka anser du är de största utmaningarna med att vara lärare idag?
– Du undervisar, eller har undervisat, i flera olika ämnen. Vilket ämne tycker du är roligast att undervisa i och varför?
Senast uppdaterad:
Tack för ditt svar!
Berätta gärna vad vi kan göra bättre på den här sidan för att förbättra webbplatsen! Vi har ingen möjlighet att svara, men dina synpunkter är värdefulla för oss. Tänk på att inte skicka in personuppgifter. Om du vill ha svar på en fråga kan du istället använda formuläret ”Lämna en synpunkt”.
Om du ändå skickar in personuppgifter via detta formulär hanteras uppgifterna av Kommunstyrelsen och kan eventuellt lämnas vidare till annan verksamhet inom Örebro kommun i syfte att förbättra vår service.
Här hittar du mer information om hur vi hanterar personuppgifter.
Tack för ditt svar!
Du har nu hjälpt oss att förbättra våra webbplatser.

























































.png)

.png)





