Skicka vidare! Malin Nilsson

I intervjuserien Skicka vidare! är det denna gång Malin Nilsson, specialpedagog på Lotsen, Centralt skolstöd, som svarar på tre frågor från Andreas Boman Frank.

Hej Malin! Berätta lite om dig själv.

Jag heter Malin Nilsson och är specialpedagog på Lotsen, Centralt skolstöd. Här på bilden jobbar jag från mitt Coronasäkra hemmakontor med ett egentillverkat höj-och sänkbart skrivbord. Jag har arbetat på Lotsen, Centralt skolstöd sedan 2013. Innan dess har jag arbetat som förskollärare i förskola och förskoleklass, som pedagog och samordnare på familjecentraler och som specialpedagog i förskola, grundskola, KSU-grupp och grundsärskola. Redan när jag slutade åk 9 var jag inställd på att bli specialpedagog och det har jag aldrig ångrat, eftersom det är det roligaste jobb som finns. 😊 För att inte få för lite och göra i livet så har arbetar jag som sångerska och coach på min ”fritid”.

1) Du är specialpedagog på Centralt skolstöd. Berätta om vad du arbetar med!

OJ! Ja, det är en hel del olika saker…. 😊 På centralt skolstöd har vi förmånen att få samarbeta med både kommunala och fristående förskolor och skolor och det gör att vi får väldigt varierande uppdrag. Just nu jobbar jag med flera olika förskolor och skolor med tex implementering av Vägledande samspel , frågor kring bedömning och pysparagrafen samt att utveckla hur man arbetar med visuellt stöd i klassrummet. Jag arbetar också med handledning och fortbildning till personal i KSU-grupperna med autismspecifik kompetens. Ett kommunövergripande uppdrag som jag nu har är att revidera stödmaterial för hur man genomför utredningar inom förskola och skola. Detta ska presenteras i september.

2) Vad är det som inspirerar dig i det pedagogiska arbetet?

Att se framstegen hos barnen och eleverna. Det finns inget så underbart som att få höra berättelsen om hur ett litet barn har utvecklats och börjat hitta sitt sätt att kommunicera, eller att få se att eleven, som har kämpat under många år i skolan, gå ut med studentmössan på huvudet! Jag inspireras av att få delta i arbetet att utveckla våra förskolor och skolor så att undervisningen blir tillgänglig för alla barn och elever.

3) Berätta om ett fint pedagogiskt ögonblick, ett ”golden moment” som du upplevt!

Åh det finns så många…. När jag arbetade på en förskola, så hade jag en stund med en flicka som var fem år. Hon hjälpte mig att duka och under tiden så tränade hon på att räkna alla tallrikar och bestick. När vi var klara var hon så stolt över allt hon hade åstadkommit och vände sig till mig och sade: Så! Nu är vi klara! Och vilken TUR att du har mig som hjälpte dig! Så skulle jag vilja att alla våra barn och elever får känna sig. Att de lyckas och att vi vuxna ger dem känslan av att det är tur att vi har dem. De ska verkligen känna sig uppskattade, omtyckta och viktiga.

Jag vill skicka tre frågor vidare Lydia Kreij på Engelbrektsskolan:

  1. Berätta om något som du just nu utvecklar i ditt arbete med dina elever.
  2. Kan du berätta om något som du som lärare gör för att alla dina elever ska känna att de lyckas i skolan?
  3. Dela med dig av ett gyllene ögonblick ur din vardag.

Senast uppdaterad: 5 juni 2020

Publicerad: 5 juni 2020
Hade du nytta av innehållet på den här sidan?