Hållbarhet i skolan – så mycket mer än bara miljöfrågor

En video på Tiktok blir viral. Eleven som gjort den stoppar mig i korridoren. ”Jonas, kolla på videon vi gjorde. Den har 1700 visningar.” Hon visar ett smockfullt kommentarsfält under videon med glada hej och tillrop. För egen del blir jag lite av en lokal kändis för en dag när allt fler elever ropar och hejar efter mig. ”Du är kändis! Vi såg dig på Tiktok!” Några timmar tidigare har jag på förfrågan från två elever dansat i en Tiktok-video iförd labrockar och skyddsglasögon efter en NO-lektion.

En mysig fredag tillsammans i gemenskap i mitten av november. När dagarna blir kortare och regn och blåst rullar in över den låga skolbyggnaden. Och många kan bli lite småslitna i väntan på höstlov. På eftermiddagen samma dag får jag ett mejl från förlaget som jag skriver en bok om hållbarhetsundervisning i skolan för. Det är en bild på omslaget på den kommande boken. Undervisa för framtiden heter boken. Det är ett fint omslag – jag blir glad över att boken äntligen blir klar. Det tar tid att skriva bok. Har aldrig gjort det tidigare.

Parallellt med bokskrivandet rusar lektionerna på i rask takt. Och allt eftersom boken fylls så fylls mina lektioner mer och mer med innehåll om hållbarhetsfrågor. Så det går som det är tänkt. Och uppdraget från min ”beställare” Skolverket är tydligt: Lärande för hållbar utveckling ska genomsyra all undervisning. Och jag tror jag har hittat en metodik för det – att jobba systematiskt redan i områdesplaneringen av ditt ämne. Jag har skrivit om det i tidigare inlägg.

Handlar om ett gott liv

Men det är något mer också i undervisningen och i skolans arbete jag försöker greppa märker jag. Det är svårfångat. Det handlar om det större i det som vi kallar de globala målen och lärande för hållbar utveckling. Jag tänker att det handlar om ett gott liv. Och hur vi som jobbar i skolan kan arbeta för det. Hållbar utveckling handlar ju om det – ett gott liv. Ekonomiskt, socialt och ekologiskt. Och det som jag fram till nu missat lite – det starka fokus som ställs på den goda undervisningen som ska skapa en grund för lärande för hela livet. Som ju faktiskt är ett av de globala hållbarhetsmålen (mål 4) och som Skolverket betonar som ett eget mål för att uppnå de andra hållbarhetsmålen. Så hur jobbar jag med det? En sak är att skapa andan av gemenskap som den där videon faktiskt gjorde. Det kändes bra för oss alla tillsammans en stund, i en skolmiljö som bitvis kan vara rätt så tuff och hård, och slitig. Vi behöver få skratta tillsammans.

Men också det här med god undervisning. Jag har en elev som har det jobbigt i skolan av olika anledningar. En dag jobbade vi tillsammans på NO-lablektion. Jag var orolig för att det kunde spåra ur på grund av hens ofta återkommande oro. Vi jobbade med farliga kemiska ämnen. Efter lektionen sa hen ”Om det är såhär tydligt Jonas, då är det en bra lektion”. Och det gick mycket bra.

Tydlighet och syfte avgörande

Jag lärde mig just då något viktigt om god undervisning. Hur absolut avgörande tydligheten och syftet är för att det ska gå bra i klassrummet. Alla vet ju det, och det är lika lätt att glömma bort i planeringen av undervisning. Jag tog det vidare i min planering. Nästa sak vi skulle göra var kemi och det handlade om kläder, eller snarare kemin i textilier. Det är ett klassiskt NO-skrivarbete i förmågan att samla fakta, se samband samt kommunicera och ta ställning i frågor som rör i det här fallet kemi.

Hur kan det nu bli lika bra för hen, tänkte jag. Vad är god undervisning som är tydlig och leder till ordning och studiero? Eftersom jag har en bakgrund som journalist har jag alltid varit intresserad av språket och kommunikationen i lärarskapet. Och alla elever behöver alltid öva på det viktigaste vi har – språket. Och ämnet svenska är ju otvetydigt det viktigaste skolämnet.

Vi testade tillsammans att jobba språkutvecklande med den här kemi-uppgiften. Enligt cirkelmodellen. Vi skrev – stödord och exempeltext tillsammans. Sedan fick de skriva en liknande text på egen hand. Eleven: ”Jonas, det här blev bra för mig.” Det var lugn och ro i klassen och högt fokus på uppgiften.

Det här var alls inget märkvärdigt arbetssätt. Men det blev god undervisning. Jag drivs som alla av en ständig lust att utveckla och förbättra min undervisning. Det som är så viktigt för att eleverna ska nå dit de vill i livet. Det som är så avgörande för framtiden. Det som är så kritiskt för att fler ska kunna ta del av och förstå de globala målen som enligt FN är grunden för en hållbar värld tillsammans. God undervisning.

/Jonas Edlund, Navets skola 7-9

Senast uppdaterad:

Publicerad: