Blogg: KU-bloggen

I det här bloggspåret delar kvalitetsutvecklargruppen i Örebro kommun med sig av sina tankar, funderingar och erfarenheter från sina uppdrag.
Kvalitetsutvecklargruppens arbete ska bidra till att utveckla kvalitet i undervisning samt i annat pedagogiskt arbete på Örebro kommuns skolor oavsett huvudman. Kvalitets-utvecklarna arbetar oftast i par ute på sina uppdragsskolor. Samtliga kvalitetsutvecklare i gruppen kommer att bidra med texter till detta bloggspår.
-
22 oktober 2019
Så får jag lust att lära – ger vi våra elever samma förutsättningar?
Varje gång jag har gått från träffar med kvalitetsutvecklargruppen så har jag känt mig fylld av tankar och lust att lära mig mer. Jag har funderat... -
1 oktober 2019
Hur du skapar ett klassrum som sjuder av aktivitet
Vad visar forskningen att framgångsrika lärare gör? Framgångsrika lärare skapar goda relationer till eleverna och ett tryggt klassrumsklimat... -
12 september 2019
Med utveckling i fokus – kvalitetsutvecklaruppdraget gjorde att jag växte som lärare
"Uppdraget som kvalitetsutvecklare bygger främst på tilltro till människors förmåga och potential, mångfald och att lärande är viktig för att nå... -
28 augusti 2019
En abstrakt vandring mellan tre pedagogiska tankar
Välkommen till en pedagogisk vandring till tre pedagogiska tankar. För den här vandringen behövs inga bekväma skor men kanske bekväma kläder och en... -
16 augusti 2019
Kollegialt lärande och nya perspektiv gav mig glädjen tillbaka
För två år sedan var jag övertygad om att jag hade gjort mitt som lärare. Jag hade helt enkelt nått vägs ände som pedagog. Trodde jag. Idag är det... -
23 november 2018
Tillbaka mot framtiden - likheten mellan 1946 och 2017 års Skolkommission
Skolans externa och interna organisation präglas i hög grad av det samhälle den verkar i. Det framgår inte minst om man ser tillbaka på hur skolan... -
9 november 2018
Integrerad modersmålsundervisning i skolan
I Sverige talas det ca 150 olika modersmål och på Brukets skola, som är en mångkulturell F-3 skola med 110 elever, talas det ca 24 olika modersmål.... -
26 oktober 2018
Utan språk fungerar inte undervisningen
” Den viktigaste läxan vi kan lära oss som lärare är att våra elever har obegränsad potential ” (Freeman & Freeman 1998). Att ha det i bakhuvudet... -
19 oktober 2018
Kollegialt lärande – redan ett urvattnat begrepp?
Kollegialt lärande började dyka upp som begrepp för ett antal år sedan och numera är det svårt att tro att någon inom skolans värld kan ha undgått... -
1 oktober 2018
Känner du lust att lära? Då har du kanske inte lärt dig så mycket som du tror!
” Det är så häftigt att vara lärare – för jag lär mig hela tiden! ” Som lärare har du kanske någon gång uttryckt dig så, säkert inför kollegor,... -
14 september 2018
Den lärande läraren: investering och digitalisering
Föreliggande reflektion är baserad helt på mina egna erfarenheter som lärare och de erfarenheter jag gjort i mitt arbete som kvalitetsutvecklare.... -
31 augusti 2018
Ett utvecklingsarbete kring språk
Språkutveckling är ett område som alltid är aktuellt inom förskolans värld. Läroplanen för förskolan betonar vikten av att stimulera barnens... -
20 september 2017
Ledarskap i klassrummet - tillsammans är vi framtiden
Vad innebär ledarskap i klassrummet för dig? Den frågan var startpunkten för vårt uppdrag på Brukets skola i Örebro. Eller egentligen inte, nu går... -
11 september 2017
Pedagogisk dokumentation - Verktyg för att synliggöra lärandeprocesser i förskolans verksamhet
Det första uppdraget vi fick som kvalitetsutvecklare var i Intraprenaden Lillåns förskolor. Vid det första mötet berättade förskole-cheferna vilket... -
1 september 2017
Tesagt är tesagt och tesagt gäller
En händelserik skola är en skola där det hela tiden händer saker. Det finns många elever med stora behov och in- och utflyttningar sker bland elever... -
14 augusti 2017
”Om jag gör fel blir jag irriterad på mig själv”
I snart två år har jag arbetat som kvalitetsutvecklare i Örebro kommun. Ett av mina uppdrag har bestått i att ta fram ett teknikmaterial, TekAway,... -
16 juni 2017
Håll i, håll ut - att mötas strukturerat och systematiskt
Ett av huvuduppdragen som kvalitetsutvecklare är att bidra till att långsiktigt stärka kollegialt lärande och utvecklingsarbete på förskolor och... -
21 september 2016
Upptäcka, utmana och utveckla ‐ Genusarbete i grundskolan
Vi heter Charlotta Hallman och Erik Änghagen och vill berätta om det kvalitetsutvecklaruppdrag, med fokus på normkritik och jämställdhet, vi haft... -
14 september 2016
Trygghetsarbete – att ta pulsen på Almby skolas trygghetsteam
Under augusti månad 2015 startade vårt nya gemensamma kvalitetsutvecklaruppdrag. Vi skulle inte bara ta tag i ett utvecklingsarbete på en för oss... -
5 september 2016
Att leda ett förstelärarnätverk - en kreativ process
Vi är två förstelärare med halvtidsuppdrag som kvalitetsutvecklare. Vi blev tilldelade ett uppdrag att organisera och driva ett lärandenätverk för... -
29 augusti 2016
Flykten från läraryrket… eller: Läraryrket – något att vara stolt över?
Att det är ”finare” och ”viktigare” med alternativa vägval verkar vara normen i samhället. Rektor, forskare, lärarutbildare o.s.v. är alla exempel... -
22 augusti 2016
Framme vid avslut som kvalitetsutvecklare
I augusti 2014 skrev Malin Granath och Magnus Brolin en text som de kallade för " Ny på jobbet " och som handlade om deras nya uppdrag som... -
15 augusti 2016
Hänger du också med på skolresan?
Det låter som en klyscha, men vi vill ändå påminna er om att tiden går väldigt fort. Speciellt när man har kul. För två år sedan öppnade sig en... -
9 juni 2016
TekAway - Teknikpedagogisk hämtmat – enkelt, gott, nyttigt och billigt!
Teknik är ett ämne som många lärare känner sig otrygga med. Skolinspektionens rapport Teknik – gör det osynliga synligt visar bland annat att...
Senast uppdaterad:
Publicerad:
Tack för ditt svar!
Berätta gärna vad vi kan göra bättre på den här sidan för att förbättra webbplatsen! Vi har ingen möjlighet att svara, men dina synpunkter är värdefulla för oss. Tänk på att inte skicka in personuppgifter. Om du vill ha svar på en fråga kan du istället använda formuläret ”Lämna en synpunkt”.
Om du ändå skickar in personuppgifter via detta formulär hanteras uppgifterna av Kommunstyrelsen och kan eventuellt lämnas vidare till annan verksamhet inom Örebro kommun i syfte att förbättra vår service.
Här hittar du mer information om hur vi hanterar personuppgifter.
Tack för ditt svar!
Du har nu hjälpt oss att förbättra våra webbplatser.