Säkerhetsveckan – ett återkommande inslag på Karolinska gymnasiet

Varje år arrangeras den så kallade Säkerhetsveckan för elever i årskurs 1 på Karolinska gymnasiet. Inom ämnet naturbruk sluter då de olika inriktningarna, hästhållning, lant- och skogsbruk, upp kring olika moment som rör säkerhet. Det handlar bland annat om ergonomi, elsäkerhet samt alkohol och körning.

Anders Järnerot (lärare), Linnea Gerlström (rektor) och Helena Spånbo (specialpedagog) på Karolinska gymnasiet

Linnea Gerlström är rektor på Karolinska gymnasiet och förklarar varför skolan återkommande organiserar Säkerhetsveckan:

– Säkerhetsmoment ingår i alla kurser och är något som är viktigt att ha med sig, både i kurserna och sedan ute på apl (arbetsplatsförlagt lärande). Det är en jättestor del i yrkesprogrammet. Det är också bra för eleverna med en blandning av teori och praktik. Plus att det varvas med olika samarbetsövningar som gör att eleverna också blir mer sammansvetsade. De lär ju känna varandra bättre samtidigt.

Brandövning, HLR-utbildning och realistisk olycksövning på schemat

Under Säkerhetsveckan får eleverna på Naturbruksprogrammet bland annat genomföra en brandövning, genomgå utbildning i HLR (hjärt- och lungräddning) och vara med om “Olyckan”, en fejkad olycka där deras nya kunskaper ges möjlighet att omsättas i praktiken. I anslutning till "Olyckan" kommer en ambulans ut till skolan och ambulanspersonalen demonstrerar hur de arbetar vid olycksplatser.

Utöver de gemensamma momenten får eleverna också under veckan färdigställa och lämna in tre skrivuppgifter, relaterade till områdena Ergonomi, Risker och Olyckor.

– Det är ett smidigt sätt att under en och samma vecka få in allt man behöver ha med sig. Momenten som ska ingå kommer till sin rätt under en sådan här vecka. Det ligger ju mycket i kurserna, men att man kan snickra ihop det tillsammans, säger Linnea Gerlström.

Upplägg som passar alla

Helena Spånbo är specialpedagog på Karolinska gymnasiet och kan se att Säkerhetsveckans upplägg är fördelaktigt för många av eleverna på skolan.

– Det här ger alla elever möjlighet att lära sig på ett annat, mer handgripligt sätt. Det blir liksom mer 'på riktigt'. Utifrån ett NPF-perspektiv (Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar) är det många gånger annars som eleverna annars inte kan komma till skolan, men den här veckan brukar alla komma, säger Helena.

Hon tillägger:

– I vanliga fall när man har schemabrytande aktiviteter kan det vara svårt att få med sig de eleverna, men här finns en god struktur och eleverna vet precis vad de ska göra, var de ska vara och med vilka de ska jobba. Så den grundläggande strukturen finns, trots att det är en schemabrytande aktivitet. Och det brukar vara bra för alla.

Det låter som att Säkerhetsveckan är en extra populär vecka

– Det brukar vara så. Det bryter av den ordinarie verksamheten på ett bra sätt, säger Anders Järnerot, lärare.

– Den är populär även bland oss som jobbar här, säger Helena Spånbo och skrattar.

– Sedan är det roligt att det kommer lite externa aktörer till skolan. Då skärper eleverna till sig lite extra, avslutar Anders.

Nu senast var minst tionde gången som Säkerhetsveckan genomfördes på Karolinska gymnasiet (tidigare Kvinnerstagymnasiet). Med största sannolikhet återkommer den på nytt under hösten.

/Jonas Gunnarsson, Pedagog Örebro

Senast uppdaterad:

Publicerad: