Så gjorde man på stenåldern – Örebro naturskola testar ny utomhuslektion för åk 3

Tillsammans med pedagoger på Sörbyängsskolan har Örebro naturskola tagit fram ett nytt material som ger elever i årskurs tre möjlighet att uppleva livet på stenåldern. Det handlar bland annat om att samla växter och rötter, göra upp eld, jaga och laga mat. Och – förstås – att leka. Vi hälsade på när klass 3A var först ut att prova upplägget.

Naturpedagogerna Birgitta Jansson (vänster) och Malin Bideby (höger) instruerar eleverna i klass 3A på Sörbyängsskolan.

Premiärdagen till ära anstränger sig vädergudarna verkligen å det yttersta att skapa en spektakulär inramling till stenålderstemat – vi bjuds på ett potpurri av hällregn, duggregn, åska, solglimtar, mer regn, snöblandat. Och så någon estaka blixt. Det här är helt klart ingen vanlig dag!

När PÖ anläder till Örebro naturskola har eleverna precis hunnit klä sig i klassisk stenåldersskrud: ett brunt tygstycke (istället för djurhud) med hål för huvudet, ihopsnörpt med ett snöre runt magen. I kombination med regnkläder från nutiden ser alla ut att vara redo att uppleva stenåldern.

En tidslinje: stenåldern - nutidFörstora bilden

En tidslinje leder eleverna från nutid till stenåldern.

Digert schema

Det är ett fullspäckat förmiddagsprogram som väntar. Det hela är upplagt som en tidsresa. Först bär det av till Jägar- och samlarstenåldern och därefter till Bondestenåldern. Naturpedagogerna Birgitta Jansson, Malin Bideby och Adil Sadiku håller i aktiveteterna.

Jägar- och samlarstenåldern (12000 - 4000 f.Kr) 

Inledningsvis får eleverna markera ut Nutid, Jägar- och samlarstenåldern och Bondestenålderns på en tidslinje på marken. Sedan får alla gå – bokstavligen – från Nutid till Jägar- och samlarstenåldern och mot dagens första uppgift: att samla sånt i naturen som människor åt under stenåldern. Det handlar om olika växter och rötter, i nutid översatt till maskros, björk och hallon. Som redskap används grävkäppar av trä.

Eleverna har samlat björk, hallon och maskros i korgar.Förstora bilden

Första uppgiften: att samla björk, hallon och maskros.

Under vistelsen i Jägar- och samlarstenåldern får eleverna också prova på att jaga. Det går ut på att kasta spjut mot en ren (om man ska var petig handlar det om silhuetten av en ren, ritad på tyg upphängt mellan ett par träd). Två och två får jägarna gå fram och försöka pricka det inte ont anande "djuret". Resultaten varierar, men ett är säkert – det är roligt!

Under tiden som eleverna genomför de olika uppgifterna är Adil Sadiku fullt sysselsatt med att göra upp eld. Han berättar att den behövs för att värma stenar som senare ska användas till matlagningen. Det vankas lax med maskrosrötter, tillagad i kokgrop.

Adil Sadiku gör upp eld till matlagningen.

Adil Sadiku gör upp eld för att värma stenar till kokgropen.

Birgitta Jansson förklarar:
– Hur man tillagade mat i kokgropar är något som vi vet att eleverna har pratat om i klassrummet och som de har sagt att de gärna vill prova.

Hon fortsätter:
– Det är det som är vår förhoppning här, att eleverna verkligen ska få uppleva hur det var på stenåldern, att få känna och pröva saker som de har lärt sig om på lektionerna.

Bondestenåldern (4000 - 1500 f.Kr)

När naturpedagogerna har visat hur man preparerar en kokgrop och tillagningen har påbörjats – det tar ungefär en timme för fisken att bli klar – så är det på nytt samling vid tidslinjen, för nästa etapp på tidsresan: Bondestenåldern.

I Bondestenåldern väntar fyra stationer: ELDEN, där eleverna får prova att göra eld med hjälp av bågdrill och drillpinnar, KÖKET, där de får mala mjöl mellan stenar och vispa grädde till smör med björkvisp, LEK, där de får stifta bekantskap med lekarna Släppkäpp och Kastklyka och HANTVERK, där de får tillverka björkvispar, väva stängsel och tälja grävkäppar.

I mindre grupper och under naturpedagogernas ledning cirkulerar eleverna mellan de fyra stationerna och utforskar de olika aktiviteterna.

Vi passar på att fråga Maria Lennartsson, lärare i klass 3A på Sörbyängsskolan, hur klassen har förberett sig inför dagens utomhuslektion.

– Vi har jobbat med forntiden flera veckor, bland annat genom att följa filmserien Arkeologens dotter. Vi har också gjort en väggtidning på olika teman, där några har skrivit om vapen och jakt, andra om mat, och så vidare. Med fritidspedagogernas hjälp har vi även gjort en del praktiska saker, som att tillverka skålar av lera. Och så har vi övat läsförståelse med hjälp av faktatexter.

Hur har förmiddagen varit, tycker du?

– Det har varit jättebra! Vi cyklade hit från skolan och det tycker eleverna också är kul. Det blir en resa, bara det.

Fisk som som tillreds i kokgrop.

Fisk i kokgrop: före- under- och färdig att serveras.

Lunch och avslutning

Det börjar bli dags för lunch. Laxen i kokgropen är klar att smakas av. Till den serveras nybakat bröd tillsammans det smör som eleverna själva har gjort. Alla som vill får provsmaka och resultatet visar sig vara lyckat. Några elever tycker att laxen är så god att de inte vill sluta att smaka! För säkerhets skull har klassen tagit med sig egen lunch också, så alla kan bli mätta och belåtna.

Därefter är det dags för klass 3A att gå tillbaka till nutiden, lämna tillbaka stenålderskläderna och cykla tillbaka till Sörbyängsskolan.

Filmklipp från stenålderslektionen

P4 också på plats

Under förmiddagen gästades Örebro naturskola även av P4 Örebro, vars reporter gjorde en direktsänd intervju med två av eleverna i klass 3A på Sörbyängsskolan.

Hur är det att leka att man är på stenåldern?

– Jag tycker det är ganska roligt. Man får liksom uppleva det som redan har hänt.

Skulle ni vilja leva på stenåldern?

– Njae, tror inte riktigt det. Naturen som fanns, den skulle jag kunna leva med, men det var lite svårt att leva där, på stenåldern.

Vad skulle var svårast?

– Att jaga och sånt, det är nog lite svårt.
– Ja, att veta vad man kan äta och inte.

Skulle ni sakna nånting från det som ni har idag, ifall ni skulle leva på stenåldern?

– Ja, mobilerna och alla spel.

/Jonas Gunnarsson, Pedagog Örebro

Senast uppdaterad:

Publicerad: