Den största framgångsfaktorn för att digitalisera förskola och skola är du som arbetar där. Din förmåga att organisera för en digitaliserad värld och ditt förhållningssätt till digitaliseringen är avgörande för hur du, tillsammans med dina kollegor ska lyckas. Förskolans och skolans digitalisering har länge varit en utmaning. Antalet digitala verktyg har ökat dramatiskt i de flesta svenska kommuner. Men digitaliseringen är så mycket mer än datorer och lärplattor. Det handlar i grunden om förändrade arbetssätt.
Digitaliseringen är inte längre ett sidospår utan ett naturligt uppdrag i verksamheterna vilket innebär ett nödvändigt utvecklingsarbete som bör vävas in i det ordinarie systematiska kvalitetsarbetet. Digitaliseringen ger möjlighet att interagera och kommunicera på nya sätt och den påverkar också synen på vad undervisning är samt hur den går till.
Lärande och undervisning är idag inte bundet till tid eller plats utan kan ske varsomhelst och närsomhelst. Det är dessutom svårt att ringa in vad som är viktig och nödvändig kunskap i framtiden. Det ställer stora krav på hur lärande leds och organiseras.
Förskolan och skolan behöver, enligt Skolverket, digitaliseras utifrån behovet att förbereda barn och elever för fortsatta studier och arbetsliv. Detta för att öka likvärdigheten och ge alla barn och elever samma förutsättning i vårt samhälle som idag innebär att vi lever i en snabb förändringstakt och med ett stort informationsflöde. Redan idag påverkar den snabba utvecklingstakten förskola och skola som organisation men även undervisningen i våra verksamheter, vilket skapar helt nya möjligheter för både pedagogiken och lärandet men också ställer oss inför nya utmaningar som vi behöver hantera på olika sätt.
Det här leder oss fram till en samlad övergripande målbild för arbetet med digitaliseringen.
Ta tillvara digitaliseringens möjligheter för att förbättra resultat och effektivisera verksamhet.
Under läsåret 18/19 genomfördes arbetet med att ta fram en handlingsplan för digitalisering i Örebro kommuns förskolor och skolor som antogs i juni 2019. Målbilden i handlingsplanen är att:
Tillsammans skapar vi en likvärdig förskola och skola som genom digitaliseringens möjligheter på bästa sätt förbereder ALLA barn och elever för framtiden.
Detta citat går som en röd tråd genom handlingsplanen. Fokus i planen är att digitaliseringen ska bidra till ett ökat lärande för våra barn och elever. För att uppnå detta mål är det viktigt att lägga en bra grund i form av organisation, kompetens, likvärdighet och god infrastruktur.
Är du intresserad och vill veta mer så kan du läsa mer under aktuellt där du hittar artiklar och reportage om arbetet med digitaliseringen. Sidan hittar du här!
Senast uppdaterad:
Publicerad:
Berätta gärna vad vi kan göra bättre på den här sidan för att förbättra webbplatsen! Vi har ingen möjlighet att svara, men dina synpunkter är värdefulla för oss. Tänk på att inte skicka in personuppgifter. Om du vill ha svar på en fråga kan du istället använda formuläret ”Lämna en synpunkt”.
Om du ändå skickar in personuppgifter via detta formulär hanteras uppgifterna av Kommunstyrelsen och kan eventuellt lämnas vidare till annan verksamhet inom Örebro kommun i syfte att förbättra vår service.
Här hittar du mer information om hur vi hanterar personuppgifter.
Du har nu hjälpt oss att förbättra våra webbplatser.
Telefon: 019-21 10 00
Öppettider: Vardagar kl. 8–16.30
Besöksadress: Näbbtorgsgatan 10
Öppettider: Vardagar kl. 10–16
E-post till servicecenter