Tre år med NÄT: Så har samarbetet stärkt Lundbyskolan

NÄT är Lundbyskolans samverkansform för att skapa tillitsfulla relationer. Rektor Malin Hellberg kan se tillbaka på tre år av samverkan med vårdnadshavare och samhällsviktiga funktioner som socialtjänst och polis, vilket har bidragit till ett stärkt samarbete med hemmen.

Syftet med NÄT är att bygga tillitsfulla relationer som bland annat gynnar barnens skolgång. Fyra gånger per läsår samlas föräldrar, skolpersonal och representanter från samhällsviktiga myndigheter på Lundbyskolan för att diskutera frågor som är viktiga för föräldrarna.

Otvunget klimat

Lundbyskolans rektor Malin Hellberg ser en stor fördel i att NÄT inte är ett beslutandeforum. Att kunna träffas och diskutera angelägna frågor utan att behöva landa i beslut skapar ett otvunget klimat, vilket leder till fördjupade samtal.

Hon ser också en stor vinst i att föräldrarna får förtroende för skolan. Ett otvunget klimat skapar tilltro och gör det lättare för föräldrarna att öppna upp gentemot skolan. Detta ger skolan en bättre helhetsbild av elevens situation, vilket i sin tur gör det lättare att ge rätt insatser och stöd. Detta är positivt för både lärandet och kunskapsutvecklingen.

– NÄT är nu inne på år tre och vi kan se positiva resultat. Föräldrarna känner att det är mycket positivt att träffas och diskutera och att de känner att de har en viktig röst som man bryr sig om. Och från skolans sida är det jätteviktigt att vi har hittat dessa forum för att föräldrarna ska känna sig trygga och lyssnade på. Det gör att vi på ett bättre sätt kan möta barnen i skolan, säger Malin Hellberg.

Tema: gängkriminalitet

Det är föräldrarna som styr innehållet. Nätambassadörerna, som är tre föräldrar på skolan, är med i planeringsarbetet och fungerar som språkrör. Temat på senaste mötet var att motverka gängkriminalitet. Polis, socialtjänst, vårdnadshavare och skolrepresentanter var på plats.

Syftet med träffen var inte att ge information i olika frågor, utan att mötas i samtal och diskutera hur de olika samhällsviktiga funktionerna kan samverka för att förhindra att barn hamnar i gängkriminalitet, samt hur man agerar om de ändå hamnar där.

Tidiga insatser är viktiga – att de inblandade aktörerna tidigt tar samtalen och är först på bollen. Om skolan till exempel kan arbeta tidigt med friskfaktorer och identifiera vad varje barn behöver för att lyckas, är mycket vunnet.

– Det har aldrig varit så viktigt att prioritera det förebyggande arbetet som nu men det är också en utmaning att få till samverkan, som är så viktigt speciellt kring dessa frågor. Men med NÄT har vi tagit viktiga steg på vägen, avslutar Malin Hellberg.

/Mikael Kindgren och Jonas Gunnarsson, Pedagog Örebro.

Lundbyskolan och Västra Engelbrektsskolan deltar just nu i ett ULF-projekt, där ett samarbetet med Örebro universitet och forskaren Oliver St John pågår. Här granskas bland annat NÄT för att kunna synliggöra modellens möjligheter och utmaningar mot vidareutvecklingen av skolans verksamhet.

Just nu analyserar resultatet av flertalet intervjuer med föräldrar och lärare.

Läs mer om ULF-projektet på Örebro universitets webbplats.

Senast uppdaterad:

Publicerad: