Inkluderande och rättvis teknik kan förändra världen

Varför är det så viktigt att satsa på teknik och naturvetenskap i skolan? Ulrika Sultan, universitetsadjunkt vid Örebro universitet menar att STEM-ämnen (science, technology, engineering, mathematics) är avgörande – inte bara för framtidens arbetsmarknad, utan också för en mer jämställd och hållbar värld.

Ulrika Sultan

Bild från inspelningen av poddavsnittet "Vi måste bredda begreppet teknik" med Ulrika Sultan. FOTO: Framtidsfrön

Ulrika Sultan arbetar för att fler unga, särskilt tjejer, ska se sig själva som teknikintresserade och framtida innovatörer. Hennes forskning belyser hur normer och föreställningar påverkar flickors självbild och deltagande i tekniska ämnen. Ulrikas forskning visar bland annat att föreställningen om flickors ointresse för teknik ofta är stark och obegrundad, vilket påverkar deras självbild och deltagande i tekniska ämnen.

Ulrika har ett särskilt fokus på STEM ämnen. I skolan kan det till exempel handla om ämnen som teknik, matematik och NO. Hon pekar i sin forskning på varför det är så viktigt att satsa på dessa ämnen och öka mångfalden inom dem.
– Tekniken är ett verktyg för att förändra världen. Men för att den ska vara inkluderande, rättvis och lösa rätt problem, måste fler perspektiv få vara med och utveckla den, säger Ulrika i det nya avsnittet av podden "Varför ska jag lära mig det här"?

I avsnittet berättar hon bland annat:

  • Hur skolans undervisning kan bidra till att bredda bilden av vem teknik är
    till för.
  • Varför representation spelar roll i klassrummet.
  • Vad näringslivet vinner på att fler unga intresserar sig för STEM-ämnen.

Avsnittet riktar sig till alla som jobbar med skola, vägledning eller
utbildningsfrågor, samt till näringsliv och beslutsfattare som vill förstå varför
grundskolan spelar en avgörande roll i kompetensförsörjningen.

Avsnittet kan lyssnas på via Framtidsfröns hemsida eller vanliga poddplattformar.

Senast uppdaterad:

Publicerad: