Barns och elevers språkutveckling är grunden för allt lärande inom förskolan och skolan. Här finner du en sammanställning över Skolverkets bedömningsstöd och kartläggningsmaterial inom språk-, läs- och skrivutveckling för elever inom grundskolan.
Att arbeta med språket är centralt i skolans arbete. I Lgr 11 står följande:
Språk är människans främsta redskap för att tänka, kommunicera och lära. Genom språket utvecklar människor sin identitet, uttrycker känslor och tankar och förstår hur andra känner och tänker. Att ha ett rikt och varierat språk är betydelsefullt för att kunna förstå och verka i ett samhälle där kulturer, livsåskådningar, generationer och språk möts.
För att kunna anpassa elevens undervisning utifrån förutsättningar och behov behöver språkutvecklingen följas kontinuerligt. Det finns några moment som enligt lag måste genomföras och några som bestämts lokalt för de kommunala skolorna i Örebro kommun.
Nyanlända elever ska så långt det är möjligt genomföra de ordinarie kartläggnings- och bedömningsstöden samt de nationella proven. Dessutom ska de kartläggas steg 1 och 2 på sitt starkaste språk samt vid stadieövergångar vara bedömda enligt Bygga svenska. För nyanlända elever på högstadiet ska även en individuell studieplan upprättas.
Mikael Kindgren
Titel: WebbredaktörJonas Gunnarsson
Titel: WebbredaktörTelefon: 019-21 10 00
Öppettider: Vardagar kl. 8-16.30
Besöksadress: Näbbtorgsgatan 10
Öppettider: Vardagar kl. 10-16
E-post till servicecenter