Läsning som förenar – ungdomar blir förebilder i växande sommarprojekt

Projektet Läsa äger, där feriearbetande gymnasieungdomar inspirerar barn till läsning och rörelse på fritidshem, fortsätter att växa. I sommar deltar dubbelt så många skolor som tidigare, och satsningen får nu förstärkt stöd från både förvaltning och samarbetspartners. Med ryggsäckar fyllda med böcker och rörelseglädje är ungdomarna redo att bli förebilder för nästa generation!

Bodil Rös Henning, Marie Andersson, Karin Engblom och Christina Larsson ledde utbildningen.

– Det är fantastiskt att se hur intresset ökar och att projektet får växa. Fler rektorer hör av sig, och nu går även Förskole- och grundskoleförvaltningen (FGF) in med stöd i form av specialpedagog, språksamordnare och ryggsäckar fyllda med barnböcker till alla ferieungdomar. Vi samarbetar också med SISU för att integrera fysisk aktivitet, berättar Karin Engblom, språksamordnare.

Inför starten får ungdomarna en heldagsutbildning på Tegelbruket där de bland annat diskuterar hur man är en god läsande förebild, vilka utmaningar som kan uppstå och vilka möjligheter som finns.

Vi träffar Gabriella, Kristoffer och Athena som är förväntansfulla inför mötet med barnen.

"Känns meningsfullt för samhället och motiverar att läsa mer"

– Det ska bli så mysigt! Läsning väcker många uttryck hos barnen och skapar viktiga relationer. Projektet känns också meningsfullt för samhället – och det motiverar oss själva att läsa mer, säger Gabriella.

Barnen ser verkligen upp till de äldre som kommer och läser med dem – det minns jag själv från min tid på fritids, tillägger Athena.

Ungdomarna får med sig en ryggsäck innehållande tio utvalda böcker, en lista med lässtrategier, frågekort och ett häfte med rörelseaktiviteter.

Ferieungdomarna går igenom innehållet i ryggsäckarna

– Jag tänker fråga barnen vad de gillar att läsa, men jag har också några egna favoriter, säger Gabriella.

– Det är också bra att kombinera rörelse med läsning, till exempel genom att ge barnen små utmaningar, säger Kristoffer.

Utbildningen leds av Bodil Rös Henning, förstelärare på Glanshammars skola, Christina Larsson bibliotekarie på Tegelbruket, Karin Engblom, språksamordnare och Marie Andersson, specialpedagog, som även följer upp ungdomarna under deras tre veckor långa ferieanställning. Under utbildningsdagen får de lära sig mer om projektets syfte, högläsningens betydelse och hur man praktiskt genomför aktiviteterna.

Vilka är vinsterna med projektet?

– Framför allt skapas ett starkt fokus på läsning, vilket kan stärka både barnens och ungdomarnas läsförmåga och trygghet. Dessutom får ungdomarna möjlighet att träffa nya människor och bygga relationer utanför sin egen skolmiljö, säger Karin.

Ryggsäck

Hon lyfter också fram projektet som ett gott exempel på samverkan mellan olika aktörer – SISU, förvaltningen, Örebro kommuns feriepraktik, bibliotek, fritidshem och pedagoger.

– Vi behöver arbeta tillsammans över yrkesgränserna för att ta tillvara på varandras kompetenser och skapa en inkluderande läsande gemenskap för alla barn.

Bodil Rös Henning har varit med från starten 2023 i Örebro.

– Det är så häftigt att se hur projektet utvecklats. Man ser också hur ungdomarna blir allt mer trygga i sin roll och utvecklingen är rolig att se.

Läs tidigare artiklar/blogginlägg på Pedagog Örebro om Läsa äger:

Projekt om läsande förebilder nu också i Örebro

Läsa Äger – projektet där alla är vinnare!

/Mikael Kindgren, Pedagog Örebro

Fakta läsa äger

Läsa äger startade för att minska sommarlovstappet. Mest tappar de lässköra barnen i sin läsfärdighet. Gapet mellan de som har flytt i sin läsning och de som tycker läsning är svårt ökar när man kommer tillbaka efter sommarlovet.

Syftet är att elever/barn på sommarfritids ska få höra högläsning även under sommaren, få upp ett intresse för läsning och genom detta öka sin måluppfyllelse. Syftet är också att sprida rörelseglädje mellan lässtunderna.

Läsa äger är ett samverkansprojekt där bibliotek, skola, fritidshem, förskola, feriepraktikanter och vårdnadshavare alla är viktiga delar.

Läs mer på läsa ägers webbsida

Senast uppdaterad:

Publicerad: