Förskolans och skolans demokratiuppdrag och arbetet med mänskliga rättigheter är en utmaning som kräver mycket eftertanke och arbete. FN:s konvention om barnets rättigheter ger oss en viktig värdegrund i denna process och Programmet Vägledande samspel/ICDP kan vara ett användbart hjälpmedel i arbetet.
Barnkonventionen säger att vi ska respektera barns lika värde och ICDP ger oss vägledning i hur vi kan göra detta. Att arbeta utifrån Programmet Vägledande samspel/ICDP kan vara användbart när man som pedagog vill utveckla strategier för att planera, genomföra och följa upp arbetet med barns och ungas rättigheter i utbildningsverksamheter.
Barnkonventionen i praktisk tillämpning inom förskolan och skolan av Susann Swärd
Barns och ungas rättigheter i utbildning, Solveig Hägglund, Ann Quennerstedt, Nina Thelander.
Utbildning som medborgerlig rättighet : föräldrarrätt eller barns rätt eller...? Tomas Englund (red.)
Implementering av barnkonventionen : med hjärta och hjärna av Marie Lundin Karphammar, Ewa Kristensson
Lekande rätt - en förskola för barnets rättigheter - Fanny Davidsson
SKL - Sveriges kommuner och landsting
Mikael Kindgren
Titel: WebbredaktörJonas Gunnarsson
Titel: WebbredaktörTelefon: 019-21 10 00
Öppettider: Vardagar kl. 8-16.30
Besöksadress: Drottninggatan 5
Öppettider: Vardagar kl. 10-16.30
E-post till servicecenter