Ute är inne för pedagogiskt pris-vinnaren Ingela!

Ingela Nyberg, förskolan Sörgården i Närkes Kil, vann Pedagogiskt pris 2020 i kategorin förskola. Engagemanget för utepedagogik, hållbar utveckling, naturvetenskap och förhållningssätt till barn är alla viktiga delar i Ingelas pedagogik.

Ingela och barnen undersöker vad som händer med vatten utomhus i minusgrader, snö inne i plusgrader och hur känns snö mot våra fötter.

Jag sitter i personalrummet och har lönesamtal med min chef, Monica Schulstad.

Då knackar en kollega på dörren och ber mig komma ut på gården. Vi är klara med lönesamtalet, jag går för att ta på ytterkläderna men ändrar mig och går ut direkt. Jag går ut i tröja och inneskor och ser då fyra personer med blommor och kamera. Min första tanke är ”Vad gör dom här?” Jag tror inte det är sant, av alla duktiga pedagoger i kommunen, så ska jag få pedagogiska priset. Kollegor, barn och några vårdnadshavare ropar Grattis och jag måste erkänna att jag har ingen aning om vad jag sa sen för jag var så omtumlad, känslosam och glad.

Jag har varit nominerad till det pedagogiska priset två gånger tidigare på två olika förskolor så det blev tredje gången gillt.

Bild på kompost och matsvinn

På förskolan vägs matsvinn och stapeldiagram görs. Barnen skapar av skal - fotar och gör tavlor. Skalen läggs sedan i kökskomposten- bokashi.

Det roliga är att samtliga nomineringar har samma utgångspunkt: Mitt engagemang för utepedagogik, hållbar utveckling, naturvetenskap och mitt förhållningssätt till barn .

I mitt arbete vill jag skapa en känsla hos varje barn att det är roligt, utmanande, trivsamt och rofyllt i naturen – det vi tycker om är vi också rädda om.

Jag och vi på förskolan Sörgården strävar efter en "röd tråd" i vårt arbete tillsammans med barnen. Detta så att verksamheten inte spretar åt olika håll utan de olika läroplansmålen går i varandra. Vi väver in naturvetenskap, bygg och konstruktion, teknik, språk, matte, fantasi, musik med mera till en färgglad trasmatta som utgör en stadig grund att stå på för barnets fortsatta lärande och sociala samspel i livet.

Fixarprinsessan

Ingela alias "Fixarprinsessan"

Jag har skapat ett pedagogiskt verktyg genom en figur som heter Fixarprinsessan. Hon kommer och hälsar på ibland och frågar om vi behöver hjälp med någonting. Exempelvis kan hon laga trasiga saker, ger oss brädor att bygga med, ritningar så vi kan göra matematikbrädor. Barnen kommunicerar med henne genom att skriva brev och måla teckningar på vad de gärna vill ha till förskolan eller behöver hjälp med. Fixarprinsessan tycker att olika är bra och tipsar oss om bra böcker i det aktuella temat. Hon kan också spela in filmer med uppdrag och lekar som vi tittar på och blir inspirerad av.

Vill väcka nyfikenhet, intresse samt utmana undervisningen

Mjukisdjur

Jag tycker mycket om att prata med barnen och höra deras tankar, intressen och ofta väldigt kluriga lösningar på olika problem. Jag vill väcka nyfikenhet, intresse samt utmana i undervisningen och i den lärande leken och att utforma lärmiljöer som kopplar ihop både ute och inne efter barnens olika intressen.

Det är spännande och en utmaning för mig som gör mitt arbete tillsammans med barnen och kollegor till det bästa jobb jag kan tänka mig.

Ut och njut – ute är inne!

/Ingela Nyberg, barnskötare Sörgårdens förskola

Senast uppdaterad:

Publicerad:
Hade du nytta av innehållet på den här sidan?

Tack för ditt svar!

Tack för ditt svar!