Jorden inuti och utanpå

Målad vulkan

Att reflektera över sin egen undervisning är så viktigt för att den ska utvecklas. Men att hitta tid för reflektion kan många gånger vara en utmaning när andra mer konkreta arbetsuppgifter väntar. Jag har lovat mig själv att denna termin prioritera tid för reflektion eftersom det blir både en drivkraft, en möjlighet till utveckling och ett tillfälle att stärka sig själv i allt man gör som faktiskt är väldigt bra.

Mina elever i år 4-6 utvecklar i SO nya kunskaper om jordens inre och naturresurser. De kommer till bildlektionen fyllda med spännande insikter om hur jorden ser ut inuti och bilder av lavasprutande vulkaner.

Första uppgiften inom temat blir i bildundervisningen att skapa en bild av en vulkan. Jag vill att de skapar ett berg av svart papper med hjälp av sax. Sen får de måla lavan med flaskfärg och få den att se verklig ut med hjälp av olika tekniker. De droppar färg, drar färg i ränder och blåser med sugrör. När alla är klara tittar vi på varandras bilder och beskriver en av kompisarnas bilder och övriga får gissa vilken det är. Eleverna använder här begrepp både från SO och bild. Som stöd har jag skrivit upp en del centrala begrepp med förklaring till på tavlan bredvid bilderna.

 

Det här är en trött vulkan som snart slutar kräkas lava. Lavan är inte så het, mest röd. Det har bildats en lavaflod nedanför vulkanen. Bakgrunden är blå. Högt upp i ena hörnet ser man en liten prick av lava, undrar hur den har hamnat där.

 

Nästa lektion tittade vi på en modell av jorden i genomskärning och eleverna fick i uppgift att med vattenfärg måla jorden i genomskärning. De började med en liten cirkel som var inre kärnan och sedan jobbade de sig utåt i större cirklar tills de kom till skorpan. De hade diskussioner om vilken färg kärnan skulle ha längst in där det är som varmast.

Avslutningsvis fick de klippa ut bilden och klistra på en svart bakgrund. Som extrauppgift för de elever som blir klara snabbt brukar jag alltid ha att de får fota av sin bild med i-pad och redigera i någon av apparna.

 

/Ida Björklund, Adolfsbergsskolan 7-9

Senast uppdaterad:

Publicerad: