Sphero

Sphero är en radiostyrd robotboll som styrs genom en app i iPaden. Sphero har många olika funktioner och kan användas på flera olika sätt, bara fantasin sätter gränser. Roboten kan ända färg, göra olika ljud och röra sig på olika sätt, beroende på vad barnen väljer i appen. Ljud och rörelser kan ställas in som både långsamt och tyst, till snabbt och högt. När Sphero inte används, sätts den i sin laddningsstation, så den är redo för nya äventyr nästa gång. Vi har tre stycken Spherorobotar, så de kan styras samtidigt och barnen kan vara flera som utforskar och använder robotarna.

Här byggs det banor som Sphero ska ta sig igenom.

Vi har några olika ramper som kan byggas ihop till en bana där Sphero kan köras, barnen brukar också använda klossar som byggmaterial till både hus, banor och olika hinder som roboten får försöka ta sig igenom.

Här kopplas både samarbete, konstruktion och teknik ihop till ett roligt och lekfullt lärande.

Sphero är dessutom vattentät vilket gör att den kan användas nästan överallt, både ute och inne samt även i olika baljor med vatten. Det är en populär aktivitet här på Kremlan då Sphero badar.

Nedan kan ni se när några barn färgar vattnet som Sphero ska köra i, här undersöker barnen de olika färgerna och vad det är som händer om man blandar de olika färgerna? Röd och blå blev lila färg. Gul och blå blev grönt. Spännande! I denna aktivitet sker lärande inom många olika delar, till exempel hur vatten färgas, vilka färger man kan blanda för att skapa nya färger, hur man gör skumbad till Sphero, vad behövs då?, samarbete för att alla ska få sin röst och sina idéer hörda, räknande av hur många färger det finns att måla med, och såklart mycket skratt och glädje tillsammans.

 Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin förmåga att lyssna, reflektera och ge uttryck för egna uppfattningar och försöker förstå andras perspektiv”. (Skolverket, 2016)

Här kan ni se en film där Sphero badar i det färgade vattnet och också i skumbad som barnen skapade med hjälp av vatten och diskmedel.

Skapande med Sphero

Här skapar barnen en stor teckning tillsammans med Sphero. I denna aktivitet samarbetar barnen genom att turas om med att köra roboten och bestämma vilka färger som ska användas. Det är väldigt spännande när roboten susar fram över det stora pappret, ska den stanna kvar inom ramen eller rulla ut? Det blir många skratt och en härlig känsla i skaparrummet denna dag.

Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin skapande förmåga och sin förmåga att förmedla upplevelser, tankar och erfarenheter i många uttrycksformer…” (Skolverket, 2016)

Språk och Matematik

Här kan ni se när sphero används i olika lärandesituationer, både med hjälp av bokstäver och siffror. Barnen får olika uppdrag, tillexempel där de ska köra till en bokstav, eller att styra roboten till olika bokstäver som tillsammans bildar ett ord.

Med hjälp av sifferkorten kan barnen utforska siffror, räknande, plus och minus. Barnen får uppdragskort där de ska lära Sphero om bokstäver och siffror, här ser vi att barnen växer i att få utforska och berätta om bokstäverna och siffrorna. Detta leder till samspel mellan kompisarna som hjälps åt att räkna, skapa ord och ger varandra ledtrådar och kluriga uppdrag. I dessa situationer sker utveckling inom både språk och matematik på ett lekfullt sätt.

Vi pedagoger tycker att variationen i lärandet är främjande för barnens utveckling. Att vi tillexempel behöver synliggöra siffror och bokstäver på flera olika sätt, och på flera olika ställen i miljön för att barnen ska kunna utforska och utmanas ofta i sin vardag. Vi behöver fylla på med fler utmaningar, nya siffror och bokstäver och även vara lyhörda för vad barnen kommunicerar om, och vad de undrar och vill fortsätta utforska i dessa lärandesituationer. I dessa aktiveter kan vi använda barnens intressen och idéer då vi skapar korten, barnen kan själva få vara med och komma på vad det ska stå på uppdragskorten, eller skriva egna bokstäver och siffror som dom sedan styr roboten till. Här kan man även lägga ut plus och minus tecken för att få ytligare en utveckling inom matematiken. Ex: ”Kan du köra till siffran tre, och sedan siffran två?” ”Hur mycket blir dem siffrorna tillsammans?” ”Kan du hitta den siffran som dom två blir tillsammans, och köra Sphero dit?”

Här kan ni se en film där Sphero körs utomhus, här dansar vi och försöker styra roboten mellan våra fötter som bildar en ”tunnel”. Det är lite klurigt, men också väldigt roligt…

 

Ha det fint, vi hörs snart igen!


/Linnéa, Sarah & Lina

Senast uppdaterad:

Publicerad: