Förskolebesök om högläsning och förskolebibliotek
Under vår och höst har jag varit ute på besök på flertalet förskolor för att prata om högläsning och förskolebibliotek. Syftet med besöken har varit att få en bild av hur det ser ut på våra förskolor, högläsning är ett väldigt aktuellt ämne, som ni alla vet, och för att kunna läsa behövs det tillgång till böcker! En del av de förskolor jag besökt har, eller är i starten med att skapa ett eget bibliotek. Jag har träffat rektorer, Läslustombud och andra pedagoger.
På flera förskolor har jag fått rundvisning och sett olika varianter på förskolebibliotek och kapprumsbibliotek (böcker lånas ut till vårdnadshavare) och jag har även fått höra om förskolornas arbete runt högläsning.
Rundvisningar och varianter av förskolebibliotek
Förutsättningar i form av lokaler och tillgång till böcker varierar men gemensamt för alla är det engagemang som finns hos de personer jag mött. Med många gånger enkla medel skapar de inbjudande, fina miljöer på ibland små ytor och arbetar också för att inspirera övrig personal på förskolorna.
Under mina besök har jag delat med mig av information och tips kring förskolebibliotek, kapprumsbibliotek och högläsning men jag har även fått med mig mycket från pedagogerna jag mött. Här kommer ett axplock av vad vi pratat om under våra samtal.
Bygga upp ett bibliotek
Flera trycker på att, om det är möjligt, bygga upp sitt bibliotek som ett riktigt bibliotek. Även om man har ett fåtal böcker, ställa dem i olika genrer, bilderböcker för sig, faktaböcker för sig osv. Att ställa böcker på hyllor istället för att lägga dem i lådor. ”Det hände något med barnens intresse för böckerna när de hamnade på hyllor”, berättade en förskollärare. De började titta i flera böcker och jämförde bilder i böckerna på ett annat sätt än tidigare. Det här är viktigt att ha med sig som förskolepersonal, tänker jag. Ordet förskolebibliotek kan få en att tro att det måste vara ett eget rum med ett stort antal böcker men det är inte alltid möjligt att ordna. En bra start för att skapa ett eget bibliotek på förskolan kan vara att se till att det finns böcker i olika genrer och en struktur och ordning som gör det lätt att hitta olika sorters böcker samt att det är en plats som inbjuder till nyfikenhet på böcker och läsning. Att man samlar böcker på en plats utesluter inte att man även har böcker på varje avdelning!
På flera förskolor pratar man varje år om högläsningens betydelse på vårdnadshavarmöte och några har visat filmer. En film som verkligen är inspirerande är Kom igång att läsa – Göteborgs Stad. Många har säkert redan sett den men den är värd att ses många gånger!
På en del av de förskolor som har tillgång till bokbilen reserverar personalen böcker och får dem levererade via bokbilen. På så sätt får de tillgång till böcker som exempelvis passar pågående projekt. Kontakta bokbilen för att göra reservationer.
På en förskola har Läslustombudet en flik i förskolans Teamsgrupp där hon lägger upp material och aktuell info till kollegor.
Vikten av uppdaterade och inbjudande böcker
Vi har också pratat om vikten av att rensa och ta bort slitna böcker. Böcker är förbrukningsvaror och ska användas men det är viktigt att de är inbjudande. Så en uppmaning: Se över era böcker, är de uppdaterade? Passar de era barn? Finns till exempel olika språk och familjekonstellationer representerade i böckerna? ”Böcker ska vara en spegel och ett fönster”, säger Maria Heimer, bibliotekarie och författare. Det vill säga, barnen ska känna igen sig i böckerna men också via boken upptäcka världen. En bra utgångspunkt vid inköp av nya böcker, tycker jag!
Inspiration för högläsning: Skolverket och Sagotanten
Vill du ha inspiration när det gäller högläsning vill jag passa på att tipsa om Skolverkets uppdaterade sida om högläsning. Några av filmerna har funnits förut men flera är nya. Inspirerande korta filmer som man med fördel kan titta på tillsammans i arbetslagen för att sedan diskutera vad man kan använda sig av på sin förskola.
Till sist för ytterligare inspiration. Om du inte redan läst artikeln om Sagotanten i Varberga, gör det. Katarina Kroon skapar magiska lässtunder på sin förskola!
/Gunilla Eriksson Bergström
Senast uppdaterad:
Tack för ditt svar!
Berätta gärna vad vi kan göra bättre på den här sidan för att förbättra webbplatsen! Vi har ingen möjlighet att svara, men dina synpunkter är värdefulla för oss. Tänk på att inte skicka in personuppgifter. Om du vill ha svar på en fråga kan du istället använda formuläret ”Lämna en synpunkt”.
Om du ändå skickar in personuppgifter via detta formulär hanteras uppgifterna av Kommunstyrelsen och kan eventuellt lämnas vidare till annan verksamhet inom Örebro kommun i syfte att förbättra vår service.
Här hittar du mer information om hur vi hanterar personuppgifter.
Tack för ditt svar!
Du har nu hjälpt oss att förbättra våra webbplatser.