Unika självporträtt av naturmaterial

Barn går på en stig och letar pinnar

Under början av hösten har alla barn på vår avdelning (2-5 år) skapat ett eget självporträtt av naturmaterial. Vid varje tillfälle har tre barn tillsammans med en pedagog gått ut i vårt närområde och samlat material. Under letandet av material har vi pratat om vad man behöver, vilka kroppsdelar man vill ha med och vilket material som passar bäst. För en del barn är detta första gången de gör detta men för några är det en upprepning från förra hösten.

En del barn förstår direkt vad vi ska göra och andra behöver lite mer hjälp. Barnen är fantastiska på att både lära ut och ta till sig andra barns kunskap. De hjälper varandra att hitta lämpligt material, kommer på olika kroppsdelar, hjälper till att bära varandras saker, berömmer varandras idéer och skapande och upptäcker nya saker.

Tre barn står och pratar

Det kommer många spontana och härliga kommentarer och vi har gjort flera spännande upptäckter. Några barn utbrast lyckligt " Titta vad många igelkottar där uppe" när vi såg en gran med mycket kottar i toppen. Någon annan sa " Jag vill ha nyponsoppa som näsa" och plockade glatt några nypon. Någon ville ha material som passade som armhålor på porträttet vilket gav inspiration till ett yngre barn som inte tänkt på just armhålorna.

Vi har också hittat spännande hål i träd och buskar och i marken där vi funderat på vem som bor.

Att känna på vassa granbarr och upptäcka att lärkträdets barr är mjuka var också spännande. Några hittade ett träd som passade bra att träna i så man blir stark. Andra såg trädets rötter som stack upp i marken och som man kunde man gå balansgång på.

Samtalen har också handlat om hur långa pinnar man behöver till armar och ben och hur många. Ett barn kom med ett blad och ville ha hjälp med att göra ett hål i det. Sen blev det en perfekt mun. Några ville ha vackra blommor på sitt porträtt och några visade stolt upp att de hade mycket stenar i hinken och att den var tung.

Efter den lilla utflykten var det dags för själva porträttskapandet. Detta gjorde vi av praktiska skäl inomhus då det blåste mycket ute och barnen fick vara mer i fred inne. Men i lä och lite avsides funkar det lika bra utomhus.

Barnen fick med hjälp av sitt samlade material lägga ut sitt porträtt på ett vitt A3 papper. När de kände sig nöjda och klara fotade vi av porträttet, la in bilden i datorn och drog ut bilden på papper. Sen samlade vi ihop naturmaterialet och la det i skaparrummet för att kunna skapa andra saker en annan gång.

Naturporträtt

En del av de färdiga porträtten kan vid första anblicken se ganska röriga ut. Men när man suttit bredvid och lyssnat, så vet man att i de allra flesta fallen så är det mycket tanke och precision bakom varje placering av föremålen på bilden. Detta märks också när barnen själva berättar om sitt porträtt. De olika föremålen representerar olika saker såsom ögon, mage, tänder, snopp, öron, tår, armhålor, fingrar, hjärta osv. För några barn tog det 10 minuter att lägga ut allt och för andra barn tog det över en timme.

Vid något tillfälle fick vi med ett helt gäng tvestjärtar in som bodde i några kottar. De sprang över hela bordet så då fick vi ägna en del av tiden att fånga in och titta på dem också.

Vartefter att porträtten blivit klara har barnen visat upp sina bilder på samlingen. Då har de fått många uppmuntrande kommentarer och nyfikna frågor av kompisarna.

Porträtten har satts upp på väggen vartefter de blivit klara och har även fungerat som en inspiration och förförståelse för barnen vad de ska få göra. Även om de sett varandras porträtt innan och blivit inspirerade av dem, har de ändå gjort sitt alldeles egna unika självporträtt efter egen förmåga och kreativitet.

Nu sitter alla porträtt på väggen på förskolan i ögonhöjd för barnen. Bredvid porträttet finns en bild på barnet och de har också fått skriva sitt namn efter egen förmåga vid bilden. Ofta står barnen och pratar om och tittar på varandras bilder. Det blir också en påminnelse om vilka kompisar som går på vår avdelning.

Dessa skapande tillfällen i små grupper har varit gyllene ögonblick då pedagog och barn fått ett unikt tillfälle att knyta kontakt, lyssna, lära känna och upptäcka olika intressen. Grunduppgiften var att samla material till och skapa ett självporträtt, men det blev så mycket mer. En liten oas i vardagen där vi både kom in på naturvetenskap, matematik, språk, skapande och värdegrunden.

 

/Maria Högberg, förskollärare, Äventyrets förskola avd Flotten Blå.

Senast uppdaterad:

Publicerad: