Namn: Karl-Henrik Wickbom
Titel: Kvalitétsutvecklare
Skola: Tullängsgymnasiet
Program: El- och energiprogrammet, Fordons- och transportprogrammet, VVS- och fastighetsprogrammet
Vad gör en kvalitetsutvecklare?
– Jag jobbar med att utveckla det systematiska kvalitetsarbetet på Tullängsgymnasiet. När man pratar om att något är systematiskt så menar man att det något återkommande, och det kan man förbättra. I min roll är jag lite av spindeln i nätet mellan rektor, lärarna och eleverna, även om jag inte är med rent fysiskt i klassrummen. I mitt uppdrag så fångar jag upp den senaste forskningen, men jag vill även bryta ner och ifrågasätta den också.
Vad är det bästa med ditt jobb?
– Det är nog att få jobba med människor och att utveckla människor. Jag arbetar på några av Tullängsgymnasiets praktiska program men jag är teoretiker. Jag kan inget om rör och el, men jag är väldigt intresserad av lärande och att jobba med människor. Jag känner mig stolt över att jobba nära så duktiga personer. Vi är väldigt duktiga på de programmen som jag är på och har fått många olika branschutmärkelser. Den senaste, som är en fin fjäder i hatten, är ”Motorbranschcollage”. Det är ett kvalitetspris som Tullängen fått från branschen. Vi är en av tre skolor i Sverige som har fått den utmärkelsen, och förhoppningsvis kommer fler skolor att följa efter. Men det ställs höga krav på praktikplatser, verktyg och lärare.
Vilka möjligheter till utveckling möter du i ditt arbete?
– Jag har alltid varit intresserad av utveckling och när jag började jobba på Komvux, 2009-2010 någon gång, blev jag intraprenadrådsrepresentant när arbetslagen skulle utse en person som representerade laget. Vi var runt 20-25 personer i arbetslaget och fick jag chansen. Inte långt därefter blev jag även fackligt skyddsombud, så jag tror de hade ett förtroende för mig. Sedan blev jag förstelärare när den reformen kom. Och jag var tillförordnad rektor för de gymnasiala kurserna på Komvux, innan jag började här på Tullängen. Jag började när jag var 26 år och är 35 år nu, men det var aldrig min ambition att bli en av kommunens yngsta rektorer eller förstelärare. Men man måste våga ta chansen när den kommer.
Varför valde du Örebro kommun som arbetsgivare?
– Jag gjorde en av mina VFU-perioder (verksamhetsförlagd utbildning) på Komvux när jag gick på universitetet och trivdes och tänkte att här skulle jag vilja jobba. Jag hade en bild av att här var det människor som vill någonstans, som har ett mål. Och här ville jag vara med och utveckla eleverna. Dessutom är det en trygghet att jobba med Örebro kommun som arbetsgivare.
Vad skulle du vilja säga till dina framtida kollegor?
– Grattis, du har förmodligen valt världens bästa jobb! Att få jobba med människor är både utmanande, lärorikt och fantastiskt roligt, och de stunder när man ser att någon tagit till sig och lärt sig något ger en enorm tillfredställelse.
Jag skulle också vilja skicka med – var aktiv, du har möjlighet att påverka din yrkesvardag! Är man lite ”om sig och kring sig” och vet vad man vill med sitt yrkesliv och pratar med sin rektor så blir man ofta uppmuntrad. Det kan handla om att få gå på någon konferens eller läsa en kurs. Ibland kan skolan även bekosta lärarutbildningen för yrkeslärare, som ofta saknar de pedagogiska kurserna som krävs för att få lärarlegitimation.
Hur länge har du jobbat som lärare?
– Som utbildad legitimerad lärare sedan jag var 26 år. Men innan det hade jag praktik och extrajobb som lärare.
Vilken utbildning har du?
– Jag är utbildad gymnasielärare och gick lärarprogrammet på Örebro universitet, med inriktning samhällskunskap och historia. Sedan har jag läst till behörighet i företagsekonomi. Jag tycker det är roligt att plugga och försöker läsa någon kurs varje termin.