Meny

Pedagog i Örebro kommun

Att jobba i förskolan och skolan i Örebro kommun är ett framtidsyrke. De kommande åren behöver vi bland annat rekrytera många engagerade förskollärare och lärare till förskolan och grundskolan.

Som anställd hos oss får du en trygg anställning med möjlighet att utvecklas i verksamheter som växer. Dessutom svarar många av våra medarbetare att de trivs bra hos oss. Självklart har du även tillgång till de förmåner kommunen som arbetsgivare erbjuder dig.

Du kan bland annat jobba som förskollärare, barnskötare, lärare, fritidspedagog, elevassistent och specialpedagog.

Några medarbetare berättar om sina jobb

Magnus Windefelt, förstelärare på Lillåns skola
Svartvitt porträtt på Magnus Windefelt.

Magnus Windefelt.

Namn: Magnus Windefelt
Titel: Förstelärare
Skola: Lillåns skola
Årskurs: 7–9
Ämnen: Biologi, kemi, fysik och matte

Vad är det bästa med ditt jobb?

– Jag skulle säga att det är att man är i ständig utveckling. Om man är en nyfiken person och nyfiken på andra människor så tvingas man hela tiden att utvecklas. Jag gillar samarbetet mellan människor, både med eleverna och kollegorna. Jag har helt fantastiska elever, så det är kul att få ägna sig åt, inte bara uppfostran, utan att få att vara lärare.

Vilka möjligheter till utveckling möter du i ditt arbete?

– Många skulle lyfta fram det här med kompetensutveckling, men jag tycker att utvecklingen sker dag för dag. Jag utvecklas med mina elever och kan omsätta det jag lär mig i praktiken. Om man är lite prestigelös i sitt samarbete med sina ungdomar och lyssnar på dem så lär man sig extremt mycket av dem, och det tycker jag är kul.

Varför valde du Örebro kommun som arbetsgivare?

– Jag är härifrån Örebro från början. Men vi var iväg en sväng till Finspång, och när min äldsta son skulle födas så kände vi att om vi skulle flytta tillbaka någon gång så var det nu. Då sökte jag några jobb här i Örebro och kände att Lillån passade mig bra. Och det var ett bra beslut för jag har ju blivit kvar här.

Vad skulle du vilja säga till dina framtida kollegor?

– Många har förutfattade meningar om att högstadiet är en jobbig ålder, men jag gillar högstadiet. Men jag tror man måste vara ganska säker på vem man är innan man tar sig an ungdomar i den här åldern, för de är ganska krävande. Man måste vara kompetent, för om man inte kan sin sak blir man snabbt avslöjad. Jag har många elever som är extremt duktiga. Att vara lyhörd men ändå rak och tydlig är viktigt. När jag var på en föreläsning och lyssnade på Mats Trondman, som föreläste i pedagogik, så sa han att om man ska sätta en etikett på hur en bra lärare ska vara så är det ”schysst men lite knäpp”.

Hur länge har du jobbat som lärare?

– 17 år, jag är inne på 18:e året nu. Jag jobbade två år som lärare i Finspång och nu har jag varit 15 år här på Lillån.

Vilken utbildning har du?

– Grundskollärarutbildning med inriktning matte, biologi och kemi, för årskurs 4-9. Och jag har behörighet för gymnasieskolan också i biologi och kemi. Jag läste på Örebro universitet.

Lise-Lott Windefelt, förskollärare på Lars Wivallius förskolor
svartvitt porträtt på Lise-Lott Windefelt

Lise-Lott Windefelt.

Namn: Lise-Lott Windefelt
Titel: Förskollärare
Arbetsplats: Lars Wivallius förskolor

Vad är det bästa med ditt jobb?

– Det bästa med mitt jobb är alla goda möten med barnen. Jobbet blir aldrig tråkigt då det är mycket mångsidigt. I förskolan ska varje barns utveckling och lärande främjas och undervisningen ska planeras, genomföras och analyseras för att hålla hög kvalitet. Alla barn ska erbjudas en trygg omsorg och deras lust till livslångt lärande ska främjas. Förskollärarjobbet är underbart härligt då jag både får vara här och nu tillsammans med barnen samt arbeta med dokumentation och analys av vår undervisning och omsorg på ett övergripande plan. Allt för att bibehålla en hög kvalitet i vår verksamhet.

Vilka möjligheter till utveckling möter du i ditt arbete?

– På vår förskola har vi både enskild och gemensam reflektionstid i arbetslaget. Där analyserar och reflekterar vi över vad som skett i verksamheten samt lägger upp planeringar för hur vi ska gå vidare. I samtal med kollegorna breddas vårt tänkande och vi lär nytt tillsammans. Barnen arbetar med olika projekt och där lär vi oss tillsammans med barnen. Under studiedagar får vi ofta kompetensutveckling i form av bland annat föreläsningar. På förskolan finns även pedagogisk handledning att tillgå.

Varför valde du Örebro kommun som arbetsgivare?

– Det känns tryggt att arbeta i en stor kommun. Dessutom är det härligt att känna att mitt jobb är en viktig pusselbit för att få helheten att fungera i kommunen.

Vad skulle du vilja säga till dina framtida kollegor?

– Örebro kommun behöver fler drivande förskollärare. Tillsammans ger vi både barn och deras familjer goda förutsättningar att utvecklas och fungera väl i vårt samhälle.

Karl-Henrik Wickbom, kvalitetsutvecklare på Tullängsgymnasiet
Svartvitt porträtt på Karl-Henrik Wickbom.

Karl-Henrik Wickbom.

Namn: Karl-Henrik Wickbom
Titel: Kvalitétsutvecklare
Skola: Tullängsgymnasiet
Program: El- och energiprogrammet, Fordons- och transportprogrammet, VVS- och fastighetsprogrammet

Vad gör en kvalitetsutvecklare?

– Jag jobbar med att utveckla det systematiska kvalitetsarbetet på Tullängsgymnasiet. När man pratar om att något är systematiskt så menar man att det något återkommande, och det kan man förbättra. I min roll är jag lite av spindeln i nätet mellan rektor, lärarna och eleverna, även om jag inte är med rent fysiskt i klassrummen. I mitt uppdrag så fångar jag upp den senaste forskningen, men jag vill även bryta ner och ifrågasätta den också.

Vad är det bästa med ditt jobb?

– Det är nog att få jobba med människor och att utveckla människor. Jag arbetar på några av Tullängsgymnasiets praktiska program men jag är teoretiker. Jag kan inget om rör och el, men jag är väldigt intresserad av lärande och att jobba med människor. Jag känner mig stolt över att jobba nära så duktiga personer. Vi är väldigt duktiga på de programmen som jag är på och har fått många olika branschutmärkelser. Den senaste, som är en fin fjäder i hatten, är ”Motorbranschcollage”. Det är ett kvalitetspris som Tullängen fått från branschen. Vi är en av tre skolor i Sverige som har fått den utmärkelsen, och förhoppningsvis kommer fler skolor att följa efter. Men det ställs höga krav på praktikplatser, verktyg och lärare.

Vilka möjligheter till utveckling möter du i ditt arbete?

– Jag har alltid varit intresserad av utveckling och när jag började jobba på Komvux, 2009-2010 någon gång, blev jag intraprenadrådsrepresentant när arbetslagen skulle utse en person som representerade laget. Vi var runt 20-25 personer i arbetslaget och fick jag chansen. Inte långt därefter blev jag även fackligt skyddsombud, så jag tror de hade ett förtroende för mig. Sedan blev jag förstelärare när den reformen kom. Och jag var tillförordnad rektor för de gymnasiala kurserna på Komvux, innan jag började här på Tullängen. Jag började när jag var 26 år och är 35 år nu, men det var aldrig min ambition att bli en av kommunens yngsta rektorer eller förstelärare. Men man måste våga ta chansen när den kommer.

Varför valde du Örebro kommun som arbetsgivare?

– Jag gjorde en av mina VFU-perioder (verksamhetsförlagd utbildning) på Komvux när jag gick på universitetet och trivdes och tänkte att här skulle jag vilja jobba. Jag hade en bild av att här var det människor som vill någonstans, som har ett mål. Och här ville jag vara med och utveckla eleverna. Dessutom är det en trygghet att jobba med Örebro kommun som arbetsgivare.

Vad skulle du vilja säga till dina framtida kollegor?

– Grattis, du har förmodligen valt världens bästa jobb! Att få jobba med människor är både utmanande, lärorikt och fantastiskt roligt, och de stunder när man ser att någon tagit till sig och lärt sig något ger en enorm tillfredställelse.

Jag skulle också vilja skicka med – var aktiv, du har möjlighet att påverka din yrkesvardag! Är man lite ”om sig och kring sig” och vet vad man vill med sitt yrkesliv och pratar med sin rektor så blir man ofta uppmuntrad. Det kan handla om att få gå på någon konferens eller läsa en kurs. Ibland kan skolan även bekosta lärarutbildningen för yrkeslärare, som ofta saknar de pedagogiska kurserna som krävs för att få lärarlegitimation.

Hur länge har du jobbat som lärare?

– Som utbildad legitimerad lärare sedan jag var 26 år. Men innan det hade jag praktik och extrajobb som lärare.

Vilken utbildning har du?

– Jag är utbildad gymnasielärare och gick lärarprogrammet på Örebro universitet, med inriktning samhällskunskap och historia. Sedan har jag läst till behörighet i företagsekonomi. Jag tycker det är roligt att plugga och försöker läsa någon kurs varje termin.

Varje möte ska vara ett gott möte, varje dag

I våra förskolor och skolor sker det hundratals möten varje dag. Vårt mål är att varje möte ska vara ett gott möte eftersom vi tror på goda möten för utveckling och lärande. Vi kallar vår gemensamma verksamhetsidé för Det goda mötet. Genom erfarenhetsutbyte och kunskapsutveckling kollegor emellan kan vi tillsammans skapa fler goda möten.

Nu behöver vi dig som vill vara med att driva och utveckla det pedagogiska arbetet i våra förskolor och skolor!

Just nu söker vi

Senast uppdaterad: 1 oktober 2018

Publicerad: 28 mars 2017

Hade du nytta av innehållet på den här sidan?

Translate

Use Google to translate the web site. We take no responsibility for the accuracy of the translation.

Örebro municipality in other languages

Close

Kontakta Örebro kommun

Telefon: 019-21 10 00 

Öppettider: Vardagar kl. 7-17

Besöksadress: Drottninggatan 5

Öppettider: Vardagar kl.10-17

E-post till servicecenter

 servicecenter@orebro.se