En nära kollega långt bort

Bodil Holmström

En regnruskig dag i december hade jag bestämt möte med Bodil Holmström. När jag träffade henne senast arbetade hon på Virginska skolan och hade ännu inte fått titeln förstelärare. Nu är Bodil lärare i matematik på Rudbecksskolan och jag hade bestämt mig för att besöka henne och hennes undervisning för att få höra mer om hur hon arbetar i sin vardag med matematikundervisningen.

Bodil möter mig i skolans pampiga entré och när vi är på väg till lektionen möter vi en komvux-elev som förtvivlat letar efter salen där hen ska skriva matteprov. Bodil tar eleven med sig och letar engagerat efter rätt person och sal och efter ett tag har hon rett ut situationen och hjälpt eleven till rätta. Vi går vidare till mattesalen där eleverna droppar in till lektionen. Ett helt gäng är sena för att bussen går en omväg pga scenbygget till O helga natt. Bodil väntar tålmodigt. När alla elever är på plats kör hon igång.

Det är prov på avsnittet andragradsekvationer nästa lektion. Hon visar bland annat klipp från hennes youtube-kanal.

En elev frågar om en extrempunkt även kan kallas ”vertex” - "för det säger ju Daniel på filmen”. Det låter som eleverna känner denna Daniel väl, men varken de eller Bodil har träffat honom.

Jag sätter mig med tre elever och byter jämnt - om jag får fråga om deras tankar kring matematikundervisningen så lovar jag att diskutera och tolka Anna Lindbergs simhopp tillsammans med dem. Annas simhopp är beskrivet i matteboken med hjälp av en andragradsfunktion. För läroböckerna finns fortfarande med i elevernas verktygslåda tillsammans med en grafritande räknare. Bodil påminner eleverna om hur viktig och användbar räknaren är: Rita funktionen, leta nollställen, hitta symmetrilinjen, gissa och uppskatta svaret numeriskt först, då ökar dina chanser att lyckas lösa problemet säger hon uppmuntrande.

Vid mitt bord diskuterar vi ”glada” och ”ledsna” funktioner, vi pratar om pq-formeln och om elevernas egna målsättning med matten. Ett A helt klart - det siktar vi på alla tre - säger de i kör. Eleverna berättar att allt material till matematikundervisningen finns på webben. Även matriserna där Bodil bedömer varje elev individuellt i det centrala innehållet utifrån kunskapskraven. Grönt i matrisen betyder att du uppnått kraven på respektive nivå. Matrisen når eleverna direkt från sina 1-1 Ipads där de alltid har kontakt med den uppdaterade versionen av Bodils feedback.

Jag frågar eleverna om filmerna som finns att tillgå - om de tittar mycket på dem? Ibland före lektionerna och ibland här på lektionerna säger de. Det skulle förstås bli mest effektivt om alla i klassen tittat på filmerna innan vi kom hit, men det gör inte alla, tyvärr.

Tiden går fort och lektionen är snart slut. Under lektionen har vi ritat kurvan som beskriver Annas simhopp, diskuterat höjd över vattenytan, nollpunkter och även diskuterat om tid kan vara negativt. Några ”aha” har hörts runt bordet och med stort engagemang har vi angripit uppgiften tillsammans. När lektionen är slut konstaterar eleverna att mycket återstår att jobba med och att det nog blir en del rutinräkning hemma innan provet. Jag tackar för att jag fick arbeta tillsammans med dem och önskar dem lycka till på provet.

Jag och Bodil ansluter till övrig personal i fikarummet. Adventsljuset är tänt och det är en varm stämning i rummet. Några i rummet är välkända ansikten för mig men de flesta är nya bekantskaper.

Efter en stund drar vi oss tillbaka till Bodils arbetsrum för att reflektera över det jag sett och hört under lektionen. Jag har många frågor kring hennes ”flippade klassrum”. Bodil undervisar denna termin i två mattekurser, Ma1b där hon jobbar nära en kollega på skolan, men också Ma2b där hon berättar att hennes närmsta kollega i den kursen finns i Solna, Johan Falk eller @magisterfalk som han kallar sig på Twitter. Bodil berättar att de kom i kontakt med varandra genom facebookgruppen "Matematikundervisning" och efter en del kontakt där bestämde de sig för att träffas IRL på en sommarkurs som SMaL anordnade.

Johan har byggt upp sidan som är tänkt som ett helt öppet verktyg där lärarna delar med sig av varandras planeringar och filmer och bedömningsverktyg. Bodil har lärt sig använda sidan för att kunna lägga upp sina kursplaneringar med bl a Youtube-klipp från andra mattekollegor och sen har de även lagt ner extra mycket tid på den matris (Klossmetoden) som de båda använder som dokumentation av elevernas lärande utifrån både det centrala innehållet, förmågorna och kunskapskraven.

Klossmetoden

Bodil säger att allt inte är klart i matriserna men att de båda kände att det ”bara vara att köra igång”. Om man inte har något att utvärdera så kan ju ingen utveckling ske - så vi satte igång och inför nästa läsår är det dags att justera vissa saker som vi upptäckt och lärt oss under året och som behöver förändras och förbättras. Eleverna som använder matrisen i vardagen kommer också med många tips, synpunkter och förbättringar som Johan och Bodil med glädje tar emot för att utveckla metoden.

Jag tittar på klockan och inser att jag behöver gå - många frågor återstår men jag ber att få återkomma i vår. I regnet på väg till nästa möte sorterar jag intrycken från mötet med Bodil och eleverna. Jag kommer fram till att jag är mest fascinerad över hur jag just fått se ett konkret exempel på det utvidgade kollegiet i praktiken. Hur en nära kollega kan finnas långt bort och hur tekniken för oss samman, var vi än är i Sverige eller i världen. Vem är din närmsta kollega? Någon långt bort kanske?

 

/Anna-Eva Olsson, Kvalitetsutvecklare Örebro kommun

 

Länkar - om du vill veta mera:

Klossmetoden - illustration

Klossmetoden - film som beskriver metoden

Johan Falks Youtube-kanal

 

Senast uppdaterad:

Publicerad: